Hvorfor laver vi Revit families?

Der er naturligvis mange grunde til at lave families i Revit. For mit vedkommende handler det om succes med Revit. Revit families og den måde vi griber det an på, er en stor faktor i forbindelse med brugen af Revit på den enkelte tegnestue. Ved at målrette families til tegnestuens behov, får vi hverken mere eller mindre, end det vi ønsker. Successen er hjemme. Lidt længere nede i dette opslag får du en guide til, hvad du bør overveje når du laver families.

Hvordan griber vi Revit families an?

De 3 slags Revit families.

Først og fremmest skal vi forstå hvordan Revit fungerer. Alt efter hvordan man definerer Revit, er der flere forskellige typer families. Som udgangspunkt arbejder jeg med 3 typer. Det er system families, component families og inplace families.

System families

Det er families som håndteres i din template eller i det pågældende projekt. Det betyder at de IKKE kommer fra en ekstern fil, som hentes ind i dit projekt. Men man laver en standard pakke i sin template, og tilføjer efter behov i det pågældende projekt. Eksempler på System families er vægge, dæk, lofter, tag, trapper og gelændrer.

System families

Component families

Component families hentes ind i dit projekt, eller din template efter behov. Her er der god grund til at overveje hvad man gør. Alt efter maskinkraft (computere) og hastighed i vores projektering, er der forskel på hvad vi gør. Der kan dog være en lang række andre faktorer der spiller ind. Så alt efter gynger og karrusel princippet, kan der altså være stor forskel på, hvad der er bedst for den enkelte tegnestue. Eksempler på component families er vinduer, døre, møbler, gyngestativer, biler og andet godt.

Komponent families

  In-place families

Dette er en family, som i princippet er en form for kombination af de 2 øvrige typer. In-place families skabes i projektet, og indsættes lidt lige som en system family. Dog har vi mulighed for at lave vores in-place family, med nogle af de værktøjer som bruges til at lave en component family. Fordelen ved denne metode er, at du kan tilpasse din family til den øvrige geometri. Så det optimale at bruge in-place families til er altså, hvis du lige præcis på dette sted i projektet har f.eks. en repos, en køkkenbordplade eller noget helt tredie, som er individuelt. Bare vær opmærksom på at du ikke får for mange kopier af det samme objekt. Det kan godt gøre et projekt lidt tungt at arbejde med. Specielt hvis den computer du sidder med ikke er for stor.

In-place families

Strategi med families

Men hvorfor skal vi kende de forskellige typer families? Det skal vi fordi vi skal vide hvor tingene oprettes og redigeres. Hvis vi gerne vil være effektive, er det vigtig for at kunne sætte ind der, hvor vi har brug for at blive bedre.

Families er en central del af den succes, vi gerne vil have med Revit. Det er her, vi kan målrette opsætning til at passe præcis til vores behov. Det er her, vi kan tune Revit, så vi bruger færrest mulige ressourcer på at opnå det bedst mulige resultat. Jeg vil lige prøve at opsætte en guide til nogle af de punkter, du med fordel kan overveje omkring Revit. Jeg kan ikke lave en komplet guide, da mange faktorer er tegnestueafhængige. Jeg vil derfor vælge forskellige tilgange alt efter rammerne på tegnestuen. Men her er i hvert fald nogle punkter du med fordel kan overveje.

Guide til Revit families:

  1. Hvad skal vi bruge families til?
    1. Design / projektudvikling
    2. Skitser
    3. Byggesager
    4. Detailjeprojektering
    5. Mængdeudtag / udbudsmateriale
    6. Drift og vedligehold
  2. Hvordan bliver vi effektive med vores families?
    1. Tilpasse families til behov
      1. De skal kunne det vi har brug for, hverken mere eller mindre
    2. Finde ud af hvad brugeren skal kunne tilpasse i families.
    3. Sprog.
      1. Dansk/engelsk
      2. Lav en klar og tydelig navngivning, så brugeren forstår hvad de skal angive.
    4. Struktur
      1. Sørg for at tingene har ens navngivning. Altså at hulmål hedder hulmål i alle families, at fuge hedder fuge o.s.v.
      2. Sørg for at styre nøje på hvad du har brug for der kan ændres, og hvad der ikke kan ændres.
      3. Sørg for at brugeren altid angiver den samme information samme sted i side families.
    5. Indsætningspunkter
      1. Det er et af de steder, der kan spares mange klik, hvis du bruger det optimale indsætningspunkt. Der er ingen grund til at brugeren skal flytte objektet efter indsættelse.
    6. Materialer
      1. Hvad har vi brug for af skraveringer, farver og renderingsoverflader.
      2. Skal de håndteres i hver enkelt family, eller styres fra projekt / template?

Families fra nettet eller lav dem selv.

Jeg har brugt nettet en del til at finde forskellige families. Jeg må dog erkende, at jeg kun sjældent gør brug af ting fra nettet i mine projekter i dag. Der er simpelthen for stor forskel på, hvordan et vinduer virker om det er fra Rationel, Velfac, Bimbyen eller en helt fjerde sted. Det jeg gør er at hente det aktuelle vindue, og herefter laver jeg mit eget, udfra det behov jeg har. Men hvorfor nu det? Den største udfordring ved at hente online, er at den der har lavet vinduet, ikke kender og er bevidst om behovet i netop jeres virksomhed. Vedkommende kan derfor kun lave en, efter hans/hendes opfattelse, standardløsning. Standard løsninger er gode ved standard resultater, MEN DER ER SÅ MANGE FLERE MULIGHEDER I REVIT, også når man er arkitekt. Så derfor er jeg ikke tilhænger af at bruge online løsninger i Revit.

Den korte afslutning

Hvis jeg lige skal lave et sammendrag af ovenstående, så er families fantastiske til at optimere og tilpasse Revit til netop dit behov. Det er her vi kan gøre forskellen på en middel løsning og en fantastisk løsning. Lav en god strategi for hvad i gerne vil, og hold jer til den. Gør det nemt for brugeren at bruge Revit. Revit er til for jer, ikke omvendt.

Har du brug for hjælp?

Står du og har brug for hjælp, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig på 20 82 60 87. Nedenstående er et par eksempler på hvordan jeg kan hjælpe dig.

Support / fjernsupport

Konsulentdag

Strategimøde